کاربرد پی وی سی در ساخت و ساز

زمان مورد نیاز برای مطالعه تقریبی: 5 دقیقه
کاربرد پی وی سی

کاربرد پی وی سی در ساخت و ساز چیست؟

کاربرد پی وی سی:  پی وی سی پرمصرف ترین مواد پلاستیکی برای ساخت و سازها و محصولات ساختمانی مانند لوله ها، کابل ها، پروفیل های پنجره، کفپوش ها و سقف ها می باشد. PVC سهم عمده ای در کیفیت، ایمنی و مقرون به صرفه بودن مصالح ساختمانی دارد و همچنین به کاهش اثرات زیست محیطی پروژه های تکمیل شده کمک می کند.

 

مواد پی وی سی چیست؟

پلی وینیل کلراید (PVC) یکی از رایج ترین پلیمرهای گرمانرم در سراسر جهان است (در کنار چند پلاستیک پرمصرف مانند PET و P.P.). این پلاستیک به طور طبیعی سفید و بسیار شکننده است (قبل از افزودن نرم کننده ها).

PVC چیست؟

پلیمریزاسیون وینیل کلرید (مونومر) منجر به تولید پلی وینیل کلراید یا PVC می شود که نام اختصاری آن پی وی سی است. پی وی سی خالص به رنگ سفید است. پی وی سی یکی از پرمصرف ترین مواد پلاستیکی در جهان است. مقرون به صرفه است و در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.

پی وی سی و کاربردهای آن چیست؟

کاربرد پی وی سی

پلی وینیل کلرید اقتصادی و همه کاره (PVC یا وینیل) در کاربردهای مختلف در ساختمان و ساخت و ساز، مراقبت های بهداشتی، الکترونیک، خودرو و سایر بخش ها، در محصولات مختلف از لوله کشی و سایدینگ، کیسه های خون و لوله، سیم و سیم استفاده می شود. عایق کابل، اجزای سیستم شیشه جلو و موارد دیگر…

مزایای پی وی سی چیست؟

پی وی سی را می توان به راحتی در سبک های مختلف برش داد، شکل داد، جوش داد و به هم متصل کرد. وزن سبک آن مشکلات دستی را کاهش می دهد. PVC در برابر هوا، پوسیدگی شیمیایی، خوردگی، ضربه و سایش مقاوم است. بنابراین انتخاب ارجح برای بسیاری از محصولات مختلف با عمر طولانی و در فضای باز است.

کاربرد انواع پی وی سی چیست؟

لوله های پی وی سی به طور کلی به چهار دسته بندی می شوند: PVC-U PVC غیر پلاستیک، C-PVC (PVC کلردار)، PVC-O (PVC مولکولی گرا) و PVC اصلاح شده. علاوه بر اشتراک بسیاری از خواص مشابه، هر نوع PVC مزایای خاص خود را برای کاربردهای مختلف دارد.

PVC چقدر استحکام دارد؟

PVC-U (غیرپلاستیک) سخت و سفت است و دارای حداکثر تنش کششی تقریباً 52 مگاپاسکال در دمای 20 درجه سانتیگراد است و در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم است.

آیا PVC پلاستیکی است؟

در چند دهه گذشته، پلاستیک پلی وینیل کلراید (PVC) که معمولاً به عنوان “وینیل” شناخته می شود، به یکی از پرمصرف ترین انواع پلاستیک تبدیل شده است. ما آن را در اطراف خود می یابیم: در بسته بندی، اثاثیه منزل، اسباب بازی های کودکان، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی، لوازم بیمارستانی و صدها محصول دیگر.

پی وی سی لاستیک است یا پلاستیک؟

کاربرد پی وی سی

PVC نوعی پلاستیک بادوام است که از وینیل ساخته شده است. همچنین سبک تر و مقرون به صرفه تر از لاستیک است. نسبت به لاستیک سفت تر و دوام کمتری دارد اما همچنان می تواند یک چکمه بارانی عالی می سازد.

آیا مواد PVC ایمن است؟

بسیاری از وسایل مدرسه کودکان، مانند جعبه های نهار، کوله پشتی و کلاسورها، می توانند از پی وی سی – پلاستیک سمی که برای سلامتی ما و محیط زیست خطرناک است، ساخته شوند. پی وی سی حاوی افزودنی های شیمیایی خطرناک از جمله فتالات، سرب، کادمیوم و/یا ارگانوتین است که می تواند برای سلامتی کودک شما سمی باشد.

PVC چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه پلی وینیل کلراید، مونومر مورد استفاده وینیل کلرید (CH2=CHCl) است. پلی وینیل کلرید با پلیمریزاسیون افزودنی که در آن مونومرها در یک زنجیره اضافه می شوند، تهیه می شود. وینیل کلرید تحت فشار با پراسید تصفیه می شود و پلی وینیل کلراید (PVC) بدست می آید.

آیا PVC ضد آب است؟

پی وی سی (پلی وینیل کلراید) یک پلیمر پلاستیکی مصنوعی است و ماده اولیه ضد آب مورد استفاده در دنده باران است.

چرا از پی وی سی در لوله استفاده می شود؟

کاربرد پی وی سی

لوله های آب پی وی سی به دلیل درجه بی اثر بودن و مقاومت بالای خود در برابر خوردگی، کیفیت آب آشامیدنی را حفظ می کنند. بنابراین لوله‌های PVC عاری از آلودگی‌های بیوفیلم هستند که می‌تواند محل رشد باکتری‌ها باشد. لوله های پی وی سی آب نیز از هدر رفت آب غیر ضروری از منبع به مصرف کننده جلوگیری می کند.

PVC انعطاف پذیر است یا سفت؟

ما از دو نوع پلاستیک در پروفیل های پلاستیکی خود استفاده می کنیم زیرا هر دو اهداف متفاوتی دارند. وقتی به پلاستیک انعطاف پذیر اشاره می کنیم، در واقع منظورمان PVC (پلی وینیل کورید) است که با افزودن نرم کننده ها انعطاف پذیرتر می شود.

آیا پی وی سی بهتر از چوب است؟

PVC مقرون به صرفه تر است و هزینه کمتری نسبت به چوب دارد. پی وی سی سبک است و به راحتی می توان آن را مونتاژ یا جابجا کرد. تعمیر و نگهداری کابینت پی وی سی، کشو، قفسه و … آسان و هزینه کمتری دارد و همچنین پی وی سی به راحتی تمیز می شود. لازم نیست نگران آفاتی مانند موریانه با اتصالات PVC باشید.

آیا PVC تعمیر و نگهداری کم است؟

اغلب محصولات پی وی سی مانند لوله های پی وی سی، از پی وی سی سفت و سخت ساخته شده اند، مقاوم هستند و نگهداری آنها آسان است و در دراز مدت می تواند مقرون به صرفه تر از آلومینیوم یا الوار باشد. این یک ماده نسبتاً جدید در زنجیره تولید ساختمان است، اما مزایای آن صنعت را تسخیر کرده و استفاده از آن به طور فزاینده ای متداول شده است.

PVC نوع 1 برای چه مواردی استفاده می شود؟

PVC نوع I یک ماده پرکاربرد با مقاومت در برابر خوردگی و شیمیایی عالی است. کاربردهای برتر PVC نوع I شامل شیرها و اتصالات مقاوم در برابر خوردگی، تجهیزات پردازش شیمیایی، اجزای استخر، تجهیزات آزمایشگاهی و بسیاری از اجزای دیگر مورد استفاده در محیط های بالقوه خورنده است.

PVC نوع 2 چیست؟

ورق پی وی سی نوع 2 دارای مقاومت در برابر ضربه بالا، مقاومت شیمیایی و خوردگی عالی است و ساخت، جوشکاری یا ماشینکاری آسان است. به قطعات ساخته شده ماشینکاری شده اند. پی وی سی در چندین رنگ وجود دارد. مواد انبار شده معمولاً در 2 تا 5 روز کاری ارسال می شوند.

آیا می توانید PVC را ذوب کنید؟

ذوب پلاستیک پی وی سی بسته به دلیل شما برای ذوب آن می تواند پروژه ای بسیار ساده باشد. اگر به سادگی نیاز دارید PVC را به اندازه ای ذوب کنید که انعطاف پذیر باشد، یک تفنگ حرارتی کار را انجام می دهد. اگر نیاز دارید پی وی سی را تا حدی ذوب کنید که بتوانید قالب بزنید و شکل دهید، به یک دیگ دوبل نیاز دارید.

PVC یا پلاستیک قوی تر است؟

در حالی که PVC مواد قوی تر و سفت تر است، آن را برای دفن مستقیم و نصب بدون ترانشه مناسب می کند. سفتی لوله پی وی سی امکان اتصال مستقیم آنها به شیرهای مکانیکی، اتصالات غیر پلاستیکی و سایر اتصالات آب و فاضلاب را فراهم می کند.

آیا PVC قابل اشتعال است؟

این افسانه که PVC بسیار قابل اشتعال است به راحتی با این واقعیت مقابله می شود که کلر موجود در PVC در واقع به عنوان یک بازدارنده آتش عمل می کند که از گسترش شعله جلوگیری می کند. به علاوه، زمانی که منبع شعله حذف شود، پی وی سی خود خاموش می شود.